Case: Beach Cleanup Tour
Beach Cleanup Tour 2018 traject Scheveningen – Wassenaar voor het IFAW.
De Beach Cleanup Tour is 1 van de projecten waar ik met veel plezier aan heb gewerkt. Met trots presenteer ik deze case op mijn website. Het IFAW heeft mij gevraagd dit project uit te voeren; van design, marketing & communicatie tot aan de programmering.
Jaarlijks vindt de Beach Cleanup Tour plaats langs de kust van Nederland. Boskalis en Stichting de Noordzee hebben verschillende trajecten, van de Wadden eilanden tot Zeeland. Op deze trajecten wordt het strand volledig schoongemaakt en aandacht gegeneerd voor natuurvervuiling. Het IFAW heeft in 2018 het traject van Scheveningen tot Wassenaar uitgevoerd, met als doel om de campagne Ocean Noise extra aandacht te geven en een breder publiek te bereiken. Dit uiteraard naast het schoonmaken van het strand en bewustwording te creëren over de vervuiling van de natuur. IFAW heeft mij ingeschakeld om deze dag in te vullen, vorm te geven en te promoten.
Ocean Noise
Ocean Noise wordt veroorzaakt door scheepvaart, militaire oefeningen en het zoeken naar gas en olie met luchtdrukbommen. Ocean Noise is voor zeezoogdieren een enorme overlast. Veel strandingen van walvissen en dolfijnen worden hiermee in verband gebracht. Het IFAW en Stichting Dolfijn willen extra aandacht voor Ocean Noise creëren en dit specifieke onderwerp op de politieke agenda zetten.
Vervuiling
Maar hoe koppel je het thema Ocean Noise met een Beach Cleanup? Geluidsoverlast onderwater kan gezien worden als akoestische vervuiling waar de dieren last van hebben. Net zoals dieren last hebben van vervuiling op het strand door achtergelaten sigarettenpeuken en aangespoeld plastic.
Muziekparade
Om het thema geluidsoverlast extra kracht bij te zetten heb ik muzikanten aan de Beach Cleanup toegevoegd en er een muziekparade van gemaakt. Zo speelde bij de opening singer songwriter Florian Wolff met een fietsje die zorgde voor energie voor zijn versterker. En liep tijdens de schoonmaak actie van honderden enthousiaste vrijwilligers de 10-koppige drumband Ritmo mee. Tijdens deze parade liepen er ook performers in dierenpakken mee. Tenslotte was er een afterparty met muziek van DJ (en acteur) Egbert Jan Weeber. Bij het eindpunt kon je ook het Walvis Ziekenhuis bezoeken. Tweede Kamerlid Frank Wassenberg van Partij voor de Dieren en directeur van IFAW Joep van Mierlo waren er om de vrijwilligers toe te spreken en samen met hen het strand schoon te maken.
Marketing
Door al deze extra elementen was er veel media-aandacht: 3FM Radio DJ Sander Hoogendoorn, Boyan Slat van de Ocean Cleanup, Frank Wassenberg van Partij voor de Dieren, singer songwriter Florian Wolff en acteur en DJ Egbert Jan Weeber hebben hun uiterste best gedaan om zo veel mogelijke media aandacht te generen voor dit project. In een media campagne die ik opzet, voor social media maar ook voor in diverse kranten en magazines, streef ik altijd een groot bereik na. De dag zelf werd vastgelegd door fotograaf Rachelle Ecclestone en videograaf Maarten Moonen en met een drone.
Grafische vormgeving
Van slogan tot beeldmerk, een creatief proces. De volgende slogan is het geworden: “HERRIE onder water | Zet het uit!” met als ondertitel: “Bescherm zeezoogdieren tegen akoestische vervuiling onder water”. Bij dit slogan heb ik een beeldmerk ontworpen met als visual een walvis in zee achter een geluidsgolf. Van dit beeld zijn Facebook visuals, kranten/magazine beelden, beachflags, vlaggen en spandoeken gemaakt.
Resultaat
Het traject Scheveningen blonk uit door alle extra’s en daardoor kreeg de Beach Cleanup en het thema Ocean Noise veel aandacht. Het onderwerp is opgepakt door NOS en werd op de politieke agenda gezet. De Beach Cleanup was binnen enkele dagen uitverkocht (gratis entree) met 250 vrijwilligers. Er werd maar liefst 452 kg afval opgeruimd! Wat een prachtige dag.
Meer grafische vormgeving en projecten op de pagina Design.